محمد علی نجفی از تخلفات مالی و انتخاباتی شهرداری تهران در دوره قالیباف پرده برداشت

افشاگری های آقای شهردار
شهردار پایتخت درحالی دیروز برای ارائه گزارش ۱۰۰روزه این مجموعه و بررسی عملکرد شهرداری قبلی در شورای شهر تهران حاضر شد که از تخلفات مختلف اتفاق افتاده در 12سال گذشته پرده برداشت؛ از انعقاد قراردادهای شهرداری با ناجا که به گفته او پولش صرف انتخابات ریاست‌جمهوری شده تا استخدام ۱۳هزار نفر در آستانه انتخابات.
سند تحویل و تحول شهرداری تهران که بنا بر مصوبه شورای شهر پنجم، شهرداری موظف بود در مدت 100روز آن را ارائه کند، مهم‌ترین بخش جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران بود. محمدعلی نجفی وقتی پشت تریبون قرار گرفت در همان ابتدا به سوءاستفاده‌های انجام شده در بررسی پرونده‌های شهرداری اشاره کرد و گفت: اواخر سال۹۵ شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی قراردادی را برای تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضا رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰میلیون تومان هم نبوده است. آخرین پرداخت به این موسسه اول مرداد۹۶ و پس از انتخابات بوده و ۸۵۰میلیون تومان به این قرارداد پرداخت شده است. به گفته شهردار تهران، ما در بررسی‌های بیشتر دریافتیم که یک قرارداد دیگر ۲مردادماه امسال منعقد شده که در روز قرارداد پرداخت انجام شده است.
او با بیان اینکه این دو قرارداد در مجموع یک میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان ارزش داشته است، تصریح کرد: در بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که درست است این مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز شده اما تنها ۱۷۳میلیون تومان را به این شرکت داده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونان قبلی بوده واریز کردند و این پول نیز خرج انتخابات شده، این در حالی است که آن فرد مذکور مکتوب اقرار کرده که از ۱۷۳میلیون فقط ۲۰میلیون به خودش تعلق گرفته و مابقی سهم دیگران بوده است.


52 هزار و100میلیون تومان ،مجموع بدهی شهرداری تهران!
نجفی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان داده که رقم بدهی ثبت شده شهرداری ۲۹هزار و ۵۱۰میلیارد تومان بوده است، افزود: ۲۲هزار و ۶۰۰میلیارد تومان نیز رقم بدهی ثبت نشده شهرداری است و پیش‌بینی کردیم که حدود هشت هزار میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی داریم و بر همین اساس بدهی شهرداری در حوزه ثبت شده، ثبت نشده و بدهی احتمالی حدود ۵۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان است که سه برابر بودجه فعلی شهرداری است.
به گفته او، در این گزارش سعی کردیم قضاوت نکنیم و قضاوت را به عهده همه کسانی بگذاریم که ارزیابی می‌کنند و بعد از مطالعات دقیق است که همه خواهیم فهمید راه اداره شهر با چه مشکلات و دشواری‌هایی مواجه است.
شهردار تهران گفت: مرتب تذکر دادم انصاف و بی‌طرفی در گزارش مورد توجه قرار گیرد. در مواردی که فکر کردیم محرمانه است خیلی به اجمال اشاره کردیم و جداگانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت.
وی افزود: بدهی مجموع ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی ۵۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان است یعنی سه برابر بودجه سال۹۶، این در حالی است که بودجه سال ۹۶ هم 100درصد محقق نشده است.
نجفی توضیح داد: بعضی افراد بر اساس اسناد، بدهی قطعی دارند که این رقم چهار هزار و ۷۲۳میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده آن مواردی بود که در قانون بودجه سال‌های قبل آمده است و گفته‌اند دولت مکلف است این کار را انجام دهد یا ندهد و حرف دولت هم درست است.
شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است، اظهار کرد: در بعضی سال‌ها حسابرس اظهارنظر نکرده است و دولت این موارد را قبول ندارد و می‌گوید گزارش حسابرسی تائید شده را باید ارائه کنید.
بیش از ۵۰درصد دارایی‌ها حسابرسی نشده است
به گفته او، در بعضی از رسانه‌های مخالف می‌نویسند نجفی آمده است بدهی‌های دولت به شهرداری را ماست‌مالی کند این در حالی است که در قانون نوشته شده دولت مجاز است این را پرداخت کند اما در آن سال انجام نداده است. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم تا وارد بحث کارشناسی با دولت شویم.
شهردار تهران یادآور شد: ۵۴درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیر مجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است از این‌رو نمی‌توانیم آنها را به‌عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.
وی افزود: سازمان سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته تنها به‌عنوان یک کارگزار عمل کرده است نه اینکه تعامل کرده و سرمایه‌گذار پیدا کند. مسائلی مثل جذب سرمایه‌گذاران خارجی یا پرداختن به برنامه‌های جدید توسعه شهری مانند حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا در این سازمان عمدتا تعطیل بوده است.
اغلب املاک به صورت سلیقه‌ای واگذار شده است
نجفی در ادامه قرائت گزارشش در صحن شورای شهر تهران، اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست. از مجموع املاک، ۶۷۴ملک غالبا به صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است. به‌طور مثال به یک نهاد نهاد ملکی پنج میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است واگذار نشد؛ اینکه وجه تمایز چه بوده است؟ هیچ رابطه‌ای پیدا نکردیم.
به گفته شهردار تهران، وضعیت کارگزاری‌ها که خروجی آن هولوگرام‌ها و مفاسد برخاسته از هولوگرام‌ها بود بسیار تاسف‌بار است. بحث بود از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم اما تقریبا برعکس شد یعنی بخشی از وجوه نقد و چک‌های شهرداری در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزینی‌ها واگذار شد و پنج درصد حق کارگزاری دریافت کردند و این دریافت‌ها از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های وابسته به سپاه بود.
او تصریح کرد: از مجموع ۴۸میلیارد سود شرکت فقط ۹میلیارد سود عملیاتی است و ۳۵میلیارد سپرده بانکی و چهار میلیارد سود حاصل از سایر درآمدهاست.
نجفی با اشاره به فعالیت شهروند تصریح کرد: اگر شهروند به‌درستی اداره شود با هزاران میلیارد تومان سرمایه در اختیار باید بیش از ۱۰۰میلیارد سود عملیاتی داشته باشد اما در سال۹۵ تنها ۹میلیارد سود عملیاتی داشته است.
بی‌عدالتی در پرداخت ‌حقوق به کارمندان
شهردار تهران در ادامه این گزارش یادآور شد: در شهرداری کارمندی با مدرک کارشناسی داریم که یک میلیون ۴۰۰هزار حقوق می‌گیرد و کارمند دیگری با همان سابقه کار حدود پنج و نیم میلیون حقوق می‌گیرد یعنی کاملا غیرعادلانه است و هیچ ضابطه‌ای نیست و روند مقایسه‌ای تعداد کسورپردازان به تعداد بازنشستگان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشستگی شهرداری در بلندمدت.
خیانت در صندوق ذخیره کارکنان
به گفته وی، ۸۵درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده این صندوق در بورس و مسائل اقتصادی سرمایه‌گذاری‌هایی کند. همچنین از این رقم ۷۰درصد در پروژه‌ای تحت عنوان «سارینا کیش» سرمایه‌گذاری شده است که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند که در این کار واقعا یک کار خیانت‌آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گفته است.
استخدام ۱۳هزار نفر در آستانه انتخابات
به گفته نجفی، به ازای هر ۱۰۰پست، ۴۲۶نفر در شهرداری حضور دارد. در سال۹۶ ما حدود ۱۶هزار پست سازمانی و ۶۸هزار و ۱۲۷نفر نیرو داریم. ماه پیش ۶۸هزار و ۴۰۰نیرو داشتیم که ماموران و برخی بازنشسته‌ها، به صورت تک قراردادها لغو شد. همچنین در سال۹۵ تعداد کارمندان شهرداری ۵۵هزار و ۹۵۲نفر بوده است که مستمر حقوق می‌گرفتند. در سه چهار ماهی که انتخابات بوده ناگهان ۱۳هزار نفر به کارمندان شهرداری اضافه شدند به اسم اینکه عده‌ای کارگر پیمانکاران هستند و می‌خواهیم کارمند شهرداری کنیم. در حالی که بعضی از افرادی جذب شدند که حتی سابقه یک روز حضور در شرکت‌های پیمانکاری را هم نداشتند. او توضیح داد: یکپارچگی اطلاعات در شهرداری وجود ندارد و اگر بخواهید از سازمان، اطلاعات املاک را بگیرید هیچ چیزی وجود ندارد. اصلا به پروژه هوشمندسازی در شهر پرداخته نشده است، شورایی برای پیگیری این پروژه تعیین کرده‌ایم که اقدامات جالبی انجام می‌شود و خبرهای خوبی در چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت. همچنین قراردادی با مدیریت کیش امضا کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به هوشمندسازی را به صورت پایلوت در کیش اجرا کنیم. شهردار پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۴دفتر خدمات الکترونیکی در تهران وجود دارد اما نه تنها با این وجود، نیروها کم نشده بلکه ۱۳هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است.
نجفی افزود: براساس گزارش۲۰۱۷ در رتبه‌های بین‌المللی در میان ۱۸۰شهر، تهران رتبه۱۶۱ را در شاخص شهرهای پویا دارد. در شاخص رقابت‌پذیری هم رتبه ۱۲۰ و در شاخص زیست‌پذیری رتبه ۶۱ را طبق گزارش سال۲۰۱۵ داریم بنابراین از نظر بین‌المللی واقعیت خوبی نداریم.
واگذاری اراضی عباس‌آباد به نهاد انتظامی
او در ادامه قرائت گزارش خود به اعضای شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: ۴۰درصد بافت‌های فرسوده را از ابتدا نوسازی کردیم و ۶۰درصد باقی مانده است اما در ۴۰درصد هم متاسفانه خوب عمل نکردیم و بخشی عمده‌ای از خدمات عمومی که باید به بافت‌های نوسازی شده تخصیص می‌یافت، محقق نشده است. در نتیجه این اقدام، مردمی که بافت‌هایشان نوسازی شده است خیلی اعتماد به شهرداری ندارند و این یکی از جاهایی است که سرمایه اجتماعی شهرداری تهران به شدت لطمه خورده است.
شهردار تهران با بیان اینکه اراضی عباس‌آباد می‌تواند یک منطقه استثنایی در شهر تهران از نظر فرهنگی باشد، گفت: در سال۹۰ قرارداد یک هتل بسته شده که مغایر با طرح جامع اراضی عباس‌آباد است. همچنین بخشی از این اراضی به نهاد انتظامی و نظامی داده شده است و متاسفانه چون قرارداد بسته شده برای جلوگیری از کار آنها مشکلات حقوقی وجود دارد.
سازمان فرهنگی هنری در اختیار شهرداری نیست
نجفی میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری را بیش از ۴۰درصد عنوان کرد و افزود: سال‌ها پول دادیم این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم؛ البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و برای بقیه هم فعلا زورمان به هیات مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند. به گفته وی، در همشهری هم وضعیت مالی افتضاحی وجود دارد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حمایت‌های شهرداری بیش از چهار برابر شده و ۶۴درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی و بقیه به سایر فعالیت‌ها اختصاص یافته است، اظهار کرد: در سازمان فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین چالش این است که مدیریت شهری نقش تعیین‌کننده‌ای بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیات امنای ۱۱نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می‌گیرند. کسی نمی‌گوید 6نفر دیگری که در هیات مدیره تصمیم می‌گیرند چه می‌شوند؟
او توضیح داد: درآمدهای عملیاتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در سال‌های۹۳ تا ۹۵ از ۳۳هزار میلیارد تومان به ۱۶هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از آن طرف کمک‌های دریافتی از شهرداری سال به سال بیشتر شده است، به‌طوری‌که در سال۹۵ این سازمان ۶۵میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک گرفته است.
ارسال پنج تخلف به قوه قضائیه
اما در حاشیه این جلسه، شهردار تهران به سوالات خبرنگاران هم پاسخ داد. نجفی در توضیح به یکی از این پرسش‌ها، گفت: بخشی از این تخلفات در سند تحویل و تحول شهرداری تهران اشاره شده اما نمی‌توانیم همه تخلفات را احصا کنیم. تاکنون هیچ یک از تخلفات به قوه قضائیه ارسال نشده اما در چهار یا پنج مورد در حال تهیه و ارسال گزارش‌هایی در خصوص تخلفات انجام شده به قوه قضائیه هستیم.
بیشترین تخلفات در بازه سال‌های 92 تا 94
نجفی در پاسخ به این سوال که نقش نظارت ضعیف شورا در مدیریت شهری گذشته در هنگام حضور نجفی در شورا نیز بوده است، گفت: در خصوص نقش خودم در هنگام حضور در شورای شهر تهران و نظارت انجام شده در آن دوره باید بگویم که طرح تفصیلی از سال90 اجرایی شد به این ترتیب تنها دو سال از آغاز اجرای این طرح من در شورا حضور داشتم این در حالی است که بیشترین تخلفات به‌طور عمده ظرف سال‌های92 تا 94 به وقوع پیوسته و بیشترین تخلفات در حوزه مالی نیز در همین چهار سال اتفاق افتاده است.
او توضیح داد: درمورد استخدام‌های بی‌رویه نیز بیشترین آنها در سه ماه منجر به تغییر مدیریت شهری رخ داده است و برخی تخلفات حتی در مرداد و تیرماه اتفاق افتاده است و گذشته از اینها در هنگام حضورم در شورای اسلامی شهر تهران این شورا 15عضو داشت که از این میان فقط سه نفر از اعضا، اصلاح‌طلب بودیم و ما در حد همین سه نفر تاثیرگذار بودیم.
پس از اظهارات شهردار پایتخت، اعضای شورای شهر تهران نسبت به گزارش او واکنش نشان دادند. در راس آنان، رئیس شورای شهر تهران گفت: باید قضاوت واقع‌بینانه و منصفانه‌ای در خصوص عملکرد دوره گذشته مدیریت شهری شود و سفیدنمایی و سیاه‌نمایی نشود.
محسن هاشمی افزود: پنج ماه از فعالیت شورا گذشته است و به‌زودی انتقادهایی به ما خواهد شد و افراط انبساطی در نگاه گذشته نباید باعث سیاست‌های انقباضی در این دوره شود تا آنجا که حتی پروژه‌هایی در حوزه حمل‌ونقل عمومی متوقف شود.
لیست قراردادها منتشر شود
محمود میرلوحی، یکی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه در این گزارش اشاره‌ای به وضعیت قراردادهای شهرداری در دوره قبل شد، گفت: از آنجایی که عمده قراردادها بدون برگزاری مناقصه و گذراندن روال قانونی بوده است، پیشنهاد می‌شود که لیست قراردادهای دوره قبل روی سایت شهرداری منتشر شود. همگان باید بدانند که چه بلایی بر سر بخش خصوصی آمده است.
مردم از فساد خسته شده‌اند
ناهید خداکرمی دیگر عضو این شورا نیز با بیان اینکه شهرداری باید نام متخلفان را با ذکر نام و نه اختصار بیان کند، گفت: مردم می‌خواهند که مدیریت فعلی شهر اسم نجومی‌خواران، رانت‌بگیران و... را اعلام کند و حتی از سازمان بازرسی کل کشور هم دعوت می‌کنیم تا به این میان بیاید و فکری به حال مردم تهران کند که از فساد خسته شده‌اند.
برخورد قاطعانه با متخلفان و مقامات در هر لباس
به‌دنبال انتشار اخبار این جلسه، رئیس کمیسیون عمران مجلس از شهردار تهران خواست گزارش علنی و محرمانه و مستندات مکتوب خود را برای رسیدگی در اختیار کمیسیون عمران به مجلس قرار دهد.
محمدرضا رضایی با اشاره به افشاگری‌های نجفی درباره تخلفات شهرداری در دوره قبل، افزود: کمیسیون عمران به عنوان مرجع تخصصی و ناظر بر شهرداری‌ها باید در جریان جزئیات گزارش علنی و محرمانه شهردار جدید تهران قرار بگیرد و شهردار تهران باید در کنار ارائه این گزارش به مراجع قضایی، یک نسخه از آن را با جزئیات در اختیار کمیسیون عمران قرار دهد. با اثبات تخلفات انجام شده در شهرداری تهران قاطعانه با متخلفان و مقامات در هر لباس برخورد خواهیم کرد.
دادستان به عنوان مدعى‌العموم ورود کند
همه این اظهارات درحالی است که بهمن کشاورز، رئیس سابق اتحادیه کانون‌‌های وکلای دادگستری ایران درخصوص ادعای شهردار تهران مبنی بر پولشویی شهرداری سابق در دوران انتخابات، گفت: در این مورد دخالت دادستان با توجه به اینکه مورد عمومی و مربوط به بیت‌‌المال و یا وجوه عمومی است نه تنها مجاز، بلکه لازم است.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مطرح کرد هویت‌ومیزان بازداشت‌ها و افراد خودکشی کننده در حوادث اخیر واکنش تند رئیس جمهوری درباره توهین به ملت هرکس حرف بزند یا خس‌و‌خاشاک است، یا گوساله یا آشغال؛ چرا توهین می‌کنید؟ محمد علی نجفی از تخلفات مالی و انتخاباتی شهرداری تهران در دوره قالیباف پرده برداشت محمدصادق جنان صفت اعتراض های نخستین و گره خورده به زلف رانت خبر خوب و بد وجود دارد؟ تلخ و شیرین اخبار «ابتکار» در گفت‌و‌گو با اهالی سینما پشت پرده‌های تولید و فروش فیلم ها را بررسی می کند کویرگردی در ایران به آخر راه رسیده‌ است؟ کویر سوزی «ابتکار» از خواست نمایندگان برای روشن‌شدن ماجرای فوت‌شدگان بازداشتی اخیر گزارش می‌دهد حیدرالعبادی یا نور المالکی ؛ کدام یک پیروز پارلمان عراق می شوند؟ مچ اندازی انتخاباتی دو نخست وزیر نفتکش ایرانی «سانچی» پس از 9 روز سوختن در آتش به همراه خدمه‌اش غرق شد دریایی ها به آسمان رفتند هاشمی شاهرودی: مجبور شدم به آلمان بروم ضمن دستور برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی ارائه شد تحلیل و راهکارهای «لاریجانی» درباره حوادث ۲۰ روز گذشته کشور